Havnereglement og vilkår.

(sist endret 2020-02-29; pkt. 9)

1.

Foreningen eier det området båthavnen ligger på. Anlegget og installasjoner skal brukes og vedlikeholdes på en slik måte at de ikke utsettes for skader og urimelige forringelser. Det er derfor nødvendig at medlemmene bruker eiendom og anlegg på en slik måte at skader og forringelser ikke skjer. 

2.

Styret er ansvarlig for drift av havn og anlegg. På styrets vegne forestår havnesjef all virksomhet knyttet til vinterlagring, opptak og utsetting av båter, samt båtenes plassering i sommerhavn. 

3.

Havnesjef bestemmer i hvilken rekkefølge båtene blir tatt opp for opplag, og hvor de plasseres i skurene. Han bestemmer også rekkefølge for utsetting. Medlemmene vil via foreningens hjemmeside bli underrettet om startdato for utsetting og opptak. Melding vil også bli sendt ut via e-post til de av medlemmene som har registrert seg med dette gjennom foreningens hjemmeside, foreningens hjemme side er; www.hordnes-batforening.no 

Foreningens medlemmer er selv ansvarlig for å holde seg tilstrekkelig oppdatert om aktiviteter i foreningen. Det sendes ikke ut melding pr. brevpost, medlemmene kan heller ikke forvente å bli oppringt for dato for utsetting eller opptak, alle meldinger til medlemmene foregår via foreningens hjemmeside. 

Båter som ikke er klare for sjøsetting innen det tidspunkt som er fastsatt, og/eller som står i veien for andre båter, blir flyttet for eiers regning etter satser fastsatt av styret. 

Båter som det ikke er betalt opplagsleie for, vil ikke bli satt ut før leie er betalt. 

Medlemmer som for sommersesongen velger å la båten stå i skur, må betale opplagsplass for slikt sommeropplag. Medlemmet skal senest innen 15 mars det år det gjelder melde fra til havnesjefen om at båten ønskes plassert i skur gjennom sommersesongen. Dersom slikt sommeropplag medfører flytting av båten, må medlemmet i tillegg betale for slik flytting. Medlemmet må i tillegg betale for sin eventuelle havneplass. Alle medlemmer skal senest 15. mars melde fra til havnesjef om ønske om eventuelle endringer ved båt/båtplass i sommerhavn.

4.

I prinsippet har ikke medlemmer krav på en bestemt plass i havnen eller i skur. Man vil imidlertid forsøke å plassere båtene på den plass de hadde forrige sesong. Dette gjelder de medlemmer som hadde full sommersesong året før. Nye medlemmer som er kommet til i løpet av sesongen, kan ikke regne med samme plassering neste år. Båter i vinterhavn blir anvist liggeplass av havnesjef. Det er anledning i vinterhavn å få tilkoblet strøm mot innskudd bestemt av styret. Forbruk betales etter satser fastsatt av styret.
I fall det for vintersesongen ikke er plass i skur for alle som ønsker det, vil medlemmer med sommerplass bli prioritert. Denne ordningen gjelder ikke for medlemmer med innskuddsbevis datert etter 12-03-2008.

Båteiere som ønsker å ta ut sin båt av vinteropplag i skur før den normale utsetting begynner, må skriftlig søke foreningen ved havnesjef om dette før opptaket om høsten begynner. Foreningens havnesjef har egen e-postadresse, se under «Styret» på foreningens hjemmeside. Mottatt e-post kan regnes som skriftlig søknad. 

5.

Nye medlemmer henvender seg til havnesjef for å få anvist havneplass. Dersom et medlem skal være borte fra havnen med båten i lengre tid, er det ønskelig at havnesjefen får vite dette. Dette for å kunne plassere tilreisende gjester for kortere opphold i ferietiden etc. Det er forbudt for medlemmer å flytte på uteliggere. Dersom medlemmene ønsker større eller mindre plass i båsen, må havnesjef kontaktes. 

Dersom et medlem ønsker å bytte båt, skal dette ALLTID søkes om ved skriftlig forhåndsmelding til foreningen. Foreningen vurderer så om ønsket kan imøtekommes bl.a. ut fra den plassen som til enhver tid er tilgjengelig i foreningen.

Joller skal plasseres på jollekai om sommeren og på anvist plass i skur om vinteren. Så lenge jollene er plassert i foreningens anlegg skal de være merket med eiers navn og telefonnummer. Det er ikke tillatt å la jollene ligge på sjøen eller andre steder i foreningens anlegg når de ikke er i bruk. Joller skal ikke under noen omstendighet lagres på det flytende anlegget. 

6.

Alle medlemmene har rett til å få sin båt satt på land en gang i året. For båter som ligger i vinterhavn/sommerplass, må dette skje til tider som ikke forstyrrer det vanlige arbeidet med opptak og utsetting før sesongene. For dette opptaket betales direkte til foreningen etter satser som fastsettes av styret. Det samme gjelder for båter som må på land grunnet skader etc. Master, antenner o.l. må være nedrigget før opptak hvis de kommer i konflikt med kran eller døråpninger i fall båtene skal inn i skur.

Avtale om opptak skal alltid avtales med havnesjefen 

7.

Følgende regler og vilkår skal gjelde for plass i havn og opplag i hall:

  1. Foreningen skal holde brygger, bygninger og innretninger i forsvarlig stand, jfr. pkt 2. All ferdsel og bruk av foreningens anlegg skjer imidlertid på medlemmets eget ansvar.
     
  2. Foreningen er ikke ansvarlig for skader på- eller tap av fartøy som befinner seg i foreningens anlegg. Dette gjelder også skade eller tap som følge av brann. Foreningen har  ingen forsikringsdekning som sikrer medlemmets fartøy og i den utstrekning medlemmet ønsker å være sikret, bør han benytte seg av forsikringsmulighetene og tegne dekning som nevnt under.
     
  3. Anlegget ligger til ved sjøen og er eksponert for vind og vær, herunder skiftende føre- og isforhold. Foreningen er ikke ansvarlig for slike endringer i  sikkerhetsmessige forhold og skader på anlegget som følge av uvær, stormflo og fjære, lynnedslag, hardtværskader, frost og sne.
     
  4. Medlemmet plikter å stelle sin egen båtplass og holde sikre fortøyninger. Skader på det flytende anlegg må omgående rapporteres til havnesjefen. Alle båter større enn 4 meters lengde, skal være utstyrt med minst 4 stk. fortøyningsfjærer av gummi. en på hver fortøyning foran og bak. Stålfjærer er forbudt. Båter over 26 fot skal ha spring på begge sider. Største tillatte båtlengde(LOA) i HBF er pr. dato 45 fot. Det skal benyttes tausjakler istedenfor stål.
     
  5. Tilkobling til det elektriske anlegg er kun tillatt med båt som har fagmessig utførte installasjoner og et løpende vedlikehold av båtens elektriske anlegg. Det skal kun benyttes de formålsbestemte elektriske uttak plassert på bryggene. Ved tvil om fartøyets beskaffenhet, har havnesjefen rett til å frakoble båten fra foreningens elektriske anlegg, eventuelt også flytte den.
     
  6. Medlemmet plikter å holde fartøyet i sjødyktig stand. Medlemmet plikter å ha ansvarsforsikring og bør i tillegg ha annen skadeforsikring dersom man ønsker å sikre seg mot skade, brann, tap eller tyveri, jfr. pkt b over.
     
  7. Opptak og utsetning av fartøy for vedlikehold eller opplag, skal utføres av personer i foreningen med kransertifikat. Transportering til eller fra- og plassering av fartøyet i opplag skal utføres av en person særskilt utpekt av styret. Medlemmet skal holde seg på betryggende avstand fra alle slike arbeider.
     
  8. Opplag og plassering av fartøy skal utføres i regi av foreningen. Medlemmet må ikke foreta endringer i fartøyets sikring og plassering i hall eller annen opplagsplass. Fartøyet skal være tømt for bensin, gassflasker, nødraketter, nødbluss og andre eksplosive stoffer. Batteripolene skal være frakoblet. Medlemmet må gjøre seg kjent med utganger og brannslukningsutstyr. Etter endt opplag plikter medlemmet omgående å rydde stedet for alle etterlatenskaper.
     
  9. Vedlikeholdsarbeider i hallen og i havn er tillatt, dog således at arbeidene ikke må representere noen ulempe eller risiko for de øvrige fartøyene. Vedlikhold av fartøy på land er betinget av at fartøyet er plassert i krybbe eller permanent plassert i opplag. Langvarige pussearbeider må skje i telt eller med filtrert avsug. Det er ikke tillatt å starte motorer, søle maling, lakk, oljer, bensin el. l. på gulvet i hallene. Unntatt er kortvarig kjøring av motor ifb. opptak for vinterkonservering av kjølvannsystem. Søl av kjøleveske må fjernes umiddelbart. Ved bunnsmøringsarbeider (på eller av med bunnsmøring) skal gulvet under båten tildekkes.
     
  10. Bruk av elektrisk strøm i hallen er kun tillatt under kontinuerlig oppsyn. Alle elektriske tilkoblinger til fartøyet, ovner, batterier etc. skal frakobles når medlemmet forlater hallen. Varme arbeider eller bruk av åpen varme er ikke tillatt.
     
  11. Vedlikeholdsarbeider utført av andre enn medlemmet skal varsles til havnesjefen. Det er kun tillatt å benytte reparatører ansatt i et velrenommert lokalt firma.
8.

Brennbare saker som papir, tvist, oljemettede filler o.l. må straks etter bruk legges i brannsikker beholder plassert i miljøcontainer på parkeringsplassen. Oljefiltre deponeres også i brannsikker beholder plassert i miljøcontaineren. Avfall etter reparasjoner o.l. må bringes til bosscontainer på parkeringsplass. Spillolje skal tømmes i spilloljetanken plassert i miljøcontainer på parkeringsplass. Det er strengt forbudt å etterlate skadde og/eller oppbrukte batterier på foreningens anlegg, medlemmene plikter selv å fjerne disse til godkjent avfallsstasjon. 

Brudd på dette punktet i reglementet vil bli påtalt, og foreningen forbeholder seg retten til å ilegge det medlem det måtte gjelde et gebyr fastsatt av styret.

9.

Et medlem kan koble seg til strøm via stikkontakt på en båthalls utside. Dette skal bare foregå med medlemmet selv til stede, ikke lenger enn nødvendig, og bare som hjelp ved enkelt vedlikehold av båt på sjø. Det skal ikke strekkes skjøteledninger mellom innvendige stikkontakter og elektriske anlegg ute(herunder båter). De medlemmer som ikke har strømuttak, må ikke koble seg på andres strømkontakter uten etter avtale med havnesjefen.

10.

Anlegget vil i størst mulig grad være avstengt med låste dører og bom utenom sesongen. I sesongen vil bommen i utgangspunktet være lukket hele døgnet, det kan tidvis være aktuelt å ha bommen stående åpen i et begrenset tidsrom, dette er det havnesjefen som bestemmer og styrer. Alle medlemmer har tilgang til anlegget vha. dagens telefonløsning ellers egen omtale under «Info og nyheter». Alle passeringer gjennom bom registeres og lagres i en begrenset periode.

Styrets medlemmer, forretningsfører, andre forenings-tillitsmenn og vaktmann har adgang til å be om legitimasjon fra personer som oppholder seg på foreningens område.

11.

Parkering er kun tillatt på parkeringsplass og inne i de 3 stålskurene. Biler må parkeres slik at plassen utnyttes best mulig, men samtidig slik at andre medlemmers biler ikke stenges inne. Det må ikke parkeres i kjøregatene, og det er strengt forbudt å kjøre ut på kaien. Medlemmer har ansvaret for at sine eventuelle gjester er informert om dette og lede dem på riktig plass.

12.

Reparatører og andre som tilkalles av medlemmer for å arbeide på båten, har kun adgang til skur og brygger under medlemmets ansvar. Foreningens utstyr og verktøy kan ikke påregnes utlånt. Alle arbeider som utføres i foreningen, herunder arbeider på/i båter i anlegget, skal utføres iht. bestemmelser/krav i reglementets punkter 7-10.

Brudd på denne regelen kan medføre eksklusjon fra foreningen iht. vedtektenes §13.

13.

Foreningen har trådløst nettverk. Dette kan medlemmene fritt benytte seg av. Nettet er kryptert, nøkkel til nettet fås ved henvendelse til forretningsfører eller havneansvarlig. Foreningen har intet ansvar for evt. konsekvenser det måtte få for medlemme i fall bortfall av nettet i kortere eller lengre perioder.

Medlemmenes kontakt med foreningens representanter ivaretas ved e-post til foreningen, se foreningens hjemmeside under «Hovedside», eller ved telefonisk kontakt med styrets medlemmer og øvrige tillitsmenn iht. oppsatt telefonliste på arbeidsbrakke på kaien utenfor den største stålhallen. 

14.

Hundehold i Hordnes Båtforening.

For Hordnes Båtforening gjelder LOV 2003-07-04 nr 74 – Lov om hundehold (hundeloven).

15.

På grunn av generell risiko for forurensning av det maritime miljø, anmodes medlemmer å ikke fylle drivstoff ved noen av foreningens brygger. 

16.

Styret vil henstille til medlemmene å bruke havn og anlegg på en slik måte at det alltid er i god stand og utgjør et trivelig miljø. Husk at vi selv betaler for alle skader som unødvendig slitasje og forurensing fører med seg. 

Båtlivet er en hobby som gir oss mange gleder, og la oss derfor verne om miljøet vårt så godt vi kan 🙂